Tapahtunut vuonna 2020-2021

Olemme pitäneet "koronataukoa", mutta syksyllä 2021 aloitimme taas vakinaiset vertaisillat.

Tapahtunut vuonna 2019

Tammikuussa aloitimme aktiivisemman mainonnan ja perustimme omat sivut Facebookiin, näitä on Facebookin tilastojen mukaan käyty katsomassa todella hyvin. Sivujen kautta on helpompi myös mainostaa yhdistyksen tapahtumista Toholammin alueen eri Facebook-ryhmissä.

Kokoonnuimme vertaisiltojen merkeissä tammikuusta aina toukokuulle asti, tapahtumissa osallistujia oli 10-25, kevätkauden päättäjäisissä ja jouluruokailussa eniten. Maaliskuussa saimme vieraaksi alueen uuden diabeteshoitajan Heidi Arkimaan, joka kertoi omista työtehtävistään. Maaliskuussa Johanna Korpela ja Tanja Salo esittäytyivät Ihanaiset -tapahtumassa kunnantalolla ja arpoivat hedelmäkorin osallistujien kesken. Tapahtumassa keskustelimme paljon diabeteksesta ja jaoimme jalkajumppaohjeita halukkaille.

Huhtikuussa vietimme 20 -vuotissyntymäpäiviä ja vieraaksemme saimme pääyhdistyksen puheenjohtajan Eero Liukkosen ja hallituksen jäsenen Pirjo Ylitalon. Eero Liukkonen ja Matti Koskela pitivät puheet. Samalla valittiin uudet vetäjät ja Johanna Korpela aloitti puheenjohtajana ja Tanja Salo rahastonhoitaja/sihteerinä. 25.4.2019 Tanja ja Johanna osallistuivat Kokkolan seudun Diabetesyhdistys Ry:n kevätkokoukseen.

Syksy aloitettiin Sillankorvan Kievarissa jo elokuussa, jäätelön ja kahvittelun merkeissä. Matti Koskela kertoi alueen historiasta ja mitä ks. paikalla on ollut ja mitä tehty. Muutakin maaseudun elämästä sota-aikana kuulimme. Kerroimme ikävät uutiset, että tiistai-ilta menetettiin kansalaisopiston piirille ja eräs osallistuja kertoi, että Jussinpirtille voisi yhdistys siirtyä. Päätimme siirtää seuraavat vertaisillat sinne toistaiseksi.

Syyskuun 2. päivänä Toholammilla järjestettiin Yhdistysten Ilta, jonne saimme myös kutsun, näin kartoitettiin tilannetta, mitä kukin järjestää talven aikana sekä katsaus yhdistysten tilanteisiin, tapahtuman järjesti kulttuurisihteeri. Syyskuun vertaisillassa meillä oli luennoimassa Liisa Ylikorpi Välimeren ruokavaliosta, joka helpottaa mm. tyypin 2. diabeteksen hoitoa.

Lokakuun vertaisillassa osallistujia oli historia vähiten ja päätimme kysyä kulttuurisihteeriltä uutta paikkaa kokoontua. Tanja Salo ja Johanna Korpela osallistuivat 24.10.2019 syyskokoukseen Kokkolassa, jossa uusi hallitus valittiin.

Marraskuussa olimmekin sitten kunnantalon kahviossa ja päätimme, että vertaisillat vaihdetaan keväällä 2020 keskiviikolle, vanhaan paikkaan. Marraskuussa Tanja ja Johanna osallistuivat Oulussa Liikunta Treffit tapahtumaan, jossa saatiin uusia vinkkejä liikuntaan ja muutenkin yhdistyksen toimintaan. Marraskuun lopulla vietettiin jo perinteeksi käymällä jouluaterialla Ritjan Keitaassa, jonne saimme lukion musiikkiryhmän Mamma Mian esiintymään.

Toholammilla 5.1.2020

Tanja Salo ja Johanna Korpela